Home > Articole > Obezitatea la copii

Obezitatea la copii

Posted by dr. Nutritionist Madalina Indrie on January 20, 2012, Cluj-Napoca

Epidemia de obezitate care ia amploare pe tot mapamondul este un lucru ingrijorator. Dar mai ingrijorator este faptul ca incidenta obezitatii creste in randul copiilor. Un copil grasut, pe langa toate riscurile la care este expus in copilarie si adolescenta (diabet zaharat tip 2, ateroscleroza precoce, problemele psihologice si de insertie sociala aferente unei greutati mai mari) va fi condamnat ca adult sa duca o lupta continua cu kilogramele.

 

                In razboiul impotriva obezitatii copiilor, pe prima linie a frontului sunt parintii. Parintilor le revine sarcina dificila de a superviza accesul copiilor la multiplele alimente obezogene si lipsite de valoare nutritiva existente in zilele de astazi pe piata alimentara. Parintii trebuie sa fie constienti de puterea exemplului pe care il dau copiilor, trebuie sa le fie aproape, sa-i determine si sa-i sustina pe copii in incercarile de a ajunge la o greutate optima.  Pentru aceasta, informatia, ajutorul specializat au un rol foarte important, apoi determinarea, perseverenta si rabdarea sunt lucruri cu care sa se inarmeze parintii.

                Forurile superioare vin in ajutor cu sfaturi, indrumari si instructiuni. Spre exemplu, pe site-ul  Asociatiei Europene pentru Studiul Obezitatii s-a publicat in anul 2011 un “Ghid practic pentru parintii copiilor cu probleme de greutate”. Voi sublinia cateva idei importante, ghidul se poate citi in intregime pe site-ul http://www.easo.org/images/FINAL_EASO_COTF_Parental_Guide.pdf.

                In Europa, 20% dintre copii au probleme de greutate.  Viata se complica pentru un asemenea copil.  Nu va putea alerga fara sa gafaie, astfel nu va tine pasul cu ceilalti copii in cadrul jocurilor, alegerea hainelor va fi mai complicata, va fi tinta batjocurii celorlalti copii. Toate acestea plus problemele de sanatate care pot aparea, plus dificultatea de a-si accepta propria imagine corporala, pot avea consecinte grave. De aceea trebuie intervenit cat mai precoce.

                Principiul de baza nu este scaderea in greutate ci mentinerea acesteia sau incetinirea ratei  castigului ponderal, concomitent cu asigurarea unei cresteri si dezvoltari normale. Adica o crestere in inaltime normala concomitent cu stagnarea ponderala.

                Schimbarile in stilulde viata nu sunt usoare. Necesita timp, rabdare si trebuie facute cu pasi marunti. Cheia successului este alcatuita din schimbari mici si din propunerea unor tinte realizabile.

                Miscati-va impreuna cu copilul. Organizati activitati la care sa participe toata familia. In felul acesta realizati doua lucruri: miscarea, activitatea fizica si petreceti timp cu copilul dumneavoastra. Limitati timpul petrecut in fata televizorului si calculatorului la o ora pe zi. Deasemenea, evitati sa luati masa in fata televizorului pentru ca distrage atentia de la senzatia de satietate. La masa creati o atmosfera relaxata, de buna-dispozitie, e un moment pretios pentru toata familia de a fi laolalta. Nu fortati copilul in nici un fel in ce priveste mancarea; nu este obligatoriu sa manance ce nu-i place si nici sa termine tot din farfurie; la orice aliment poate fi gasit un altul care sa-l inlocuiasca, echivalent din punct de vedere nutritiv. Incurajati-l sa incerce alimente noi, stimulati-i curiozitatea gustativa.

                De asemenea, invatati-l senzatiile de foame si satietate; faceti diferenta intre o pofta si foame adevarata. Copiii au nevoie uneori de gustari intre mese, de asemenea, au nevoie si de gustul de dulce.  Insa fiti inventivi! Gustul dulce nu e dat numai de zahar, miere si dulciuri concentrate, ci si de fructe.  Folositi-le in combinatie cu cereale sau cu lactate pentru a obtine gustari sanatoase, nutritive si cu mai putine calorii.

                Atentie la portiile copiilor! Ar trebui sa fie mai mici decat cele ale adultilor. Folositi pentru copii farfuriile de desert. Apoi asteptati  5-10 minute intre felul intai si felul doi si intrebati-l daca inca ii mai este foame.

                Fiti alaturi de el! Tachinarile copiilor si marginalizarea de catre acestia nu sunt usor de suportat la varsta aceasta. Uneori pot lasa traume psihologice cu urmari grave pe termen lung. Invatati-l sa le faca fata, sa le gestioneze. Un psiholog specializat poate ajuta foarte mult aici.

                Ascultati-l, laudati-i calitatile si realizarile, nu-l criticati in ce priveste greutatea, spuneti-i ca il iubiti indiferent ce se intampla, fiti prietenul lui!